Helaas is dit blog niet meer actief.

Voor cursussen met PanPastel verwijs ik je naar

zaterdag 26 december 2015

Rudolf op kerstbal


Hallo allemaal,

allereerst ook voor deze tweede kerstdag wens ik jullie een gezellige en fijne dag toe en de allerbeste wensen voor een gezond, gelukkig en creatief nieuwjaar. Hoop dat wij ook volgend jaar weer kunnen genieten van elkaars creaties en dat er weer meer mensen worden geïnspireerd om hun eigen talenten te ontdekken en te gebruiken voor een leuke en ontspannende hobby.

Moeder natuur schijnt nooit te slapen, want ook ’s nachts vinden er veel (zware) bevallingen en geboortes plaats. Zo vond afgelopen nacht een bijzondere geboorte plaats. Niet na een voldragen dracht, maar puur door tijdgebrek. Desondanks verheugt het mij jullie te laten weten dat uit de ouders Pan en Pastel een nieuwe afbeelding van Rudolf is ontsproten.

Het is natuurlijk niet moeilijk om voor een kerstdag basismateriaal voor een creatie te moeten bedenken; de kerstbal. Voor alle zekerheid heb ik dit keer voor een mat zilveren bal gekozen, omdat die minder glad is en minder schittert tijdens het bewerken. Natuurlijk kan als basis witte gesso worden gebruikt, maar daarin vond ik geen uitdaging. Die vond ik in het direct aanbrengen van de PanPastel op de bal. Met een beetje geduld, gaat dit redelijk goed.

Na het uitkiezen van een leuke afbeelding van Rudolf het rendier, heb ik het plaatje met potlood op de bal nagetekend.
  



Omdat het lastig was de contouren mooi en duidelijk met potlood op de bal te krijgen, heb ik daarna de lijnen nog een keer met een zwarte fineliner overgetrokken. Vervolgens Rudolf voorzichtig ingekleurd met de PanPastels.



Gelukkig was dit een stevige kerstbal, want tijdens het bewerken is de bal aardig uitgetest. Bij het tekenen van de eerste lijnen schoot de bal al uit mijn handen tegen een lade, maar behalve een krasje was er geen schade. Daarna bemerkte ik dat ik daardoor de bal heel stevig vasthield en steeds harder ging knijpen. Ook dat heeft de bal overleefd.
Tot mijn grote schrik bemerkte ik dat de bal ook een eigen leven kan leiden, want terwijl ik de pot kunst sneeuw opzocht, rolde de bal vanuit stilstand spontaan van mijn werktafel. Ook deze stuiterende val had geen nadelige gevolgen. Alle andere mogelijkheden van de bal heb ik niet meer uitgetest, dat laat ik graag aan jullie over.



Na het inkleuren op de rand langs de muts en op de pompoen “Aleene’s true Snow” aangebracht. Dat ging minder makkelijk dan gedacht, maar met wat meer geduld en een tandenstoker is ook dit gelukt.

De gebruikte kleuren zijn:

100.5 Titanium White
340.5 Permanent Red
340.8 Permanent Red Tint
380.5 Red Iron Oxide
740.5 Burnt Sienna
800.5 Black

Het was weer een leuke uitdaging en een bevestiging dat PanPastel op heel veel materialen te gebruiken is.

Hoop dat jullie hierdoor weer ideetjes hebben opgedaan om andere mogelijkheden ut te proberen.. Veel succes, maar vooral veel plezier ermee!






2 opmerkingen:

Ann Bergé zei

Wauw , wist helemaal niet dat dit ook kon , weer wat bijgeleerd .
Echt knap resultaat !

Wenda zei

Heel mooi gedaan Els, die wil ik ook wel in de boom hangen.

Hugs Wenda