Helaas is dit blog niet meer actief.

Voor cursussen met PanPastel verwijs ik je naar

zaterdag 20 februari 2016

Zandpaardje


Hallo allemaal,

dit keer weer een andere uitdaging aangegaan met PanPastel en zand als ondergrond genomen. Hoewel mijn eerste gedachte was om een schelp hierop te tekenen, een logische combinatie, heb ik bij nader inzien gekozen voor een zeepaardje. In dit project omgetoverd tot zandpaardje.


Als je alles in huis hebt om creatief bezig te zijn, grijp je toch nog wel eens mis als je nieuwe ideeën krijgt. Op het moment dat ik aan dit project begon, was het avond en had ik geen dubbelzijdig klevend folie in huis. Daarom een restant gebruikt van het folie, waarmee ik ooit de plankjes in onze keukenkastjes heb beplakt.


De basis is een stuk grauw karton. Dat ingesmeerd met lijm en daarop de folie met de goede kant (in dit geval de print met marmerstructuur) op het karton geplakt. Daarna de beschermlaag er af gehaald. Op de kleeflaag van het folie een dikke laag zand gestrooid.


Het zand is wit schelpenzand dat in de dierenwinkels wordt verkocht als bodembedekking voor vogelkooien. De kleine stukjes schelp heb ik er in laten zitten, dat leek mij wel leuk.


Het zand met een vlakke hand goed over de kleeflaag van het folie verdeeld. Na het afschudden van het overtollige zand bleek dat alleen de kleine stukjes schelp waren blijven kleven.


Na het afschudden gecontroleerd of de folie helemaal met zand was bedekt en de dunne plekken voor alle zekerheid opnieuw met zand bestrooid. Nogmaals het zand goed met vlakke hand over het folie verdeeld en aangedrukt. Daarna opnieuw het overtollige zand afgeschud. Met een vulpotlood voorzichtig het zeepaardje erop getekend.



Het aanbrengen van de PanPastel gaat het beste met zachte penseeltjes en kwasten. Het is even wennen want de kleuren kunnen op het zand niet worden uitgesmeerd, waardoor het blenden ook wat lastiger is. Om de kleuren in elkaar te laten overlopen, moet met laagjes worden gewerkt.
De contouren van het oog met een zwarte fineliner getekend.


Op de foto hierboven is de structuur van het zand zichtbaar. Dit voilièrezand is niet alleen mooi wit, maar ook fijn van structuur. De meeste soorten zand, zoals speelzand, hebben een grotere korrel.

Als laatste de tekening op een stuk donkerblauw cardstock geplakt.

De gebruikte kleuren zijn:
100.5  Titanium White
220.5  Hansa Yellow
250.5  Diarylide Yellow
380.5  Red Iron Oxide
380.8  Red Iron Oxide Tint
470.5  Violet
470.8  Violet Tint
520,5  Ultramarine Blue
560.8  Phthalo Blue Tint
580.3  Turquoise Shade
580.5  Turquoise
660.5  Chromium Oxide Green
680.5  Bright Yellow Green
680.3  Bright Yellow Green Shade
680.8  Bright Yellow Green Tint
740.5  Burnt Sienna

Ik blijf het zeggen, PanPastel is een mooi product met prachtige kleuren dat op veel materialen kan worden toegepast, waardoor het veel verborgen uitdagingen heeft.




2 opmerkingen:

Ann Bergé zei

Echt prachtig . Leuk om zo met zand te werken .

Wenda zei

Ik vind hem geweldig geworden je zandpaardje, knap gedaan op zo'n ondergrond ben benieuwd wat je volgende keer weer laat zien.

Hugs Wenda