Helaas is dit blog niet meer actief.

Voor cursussen met PanPastel verwijs ik je naar

dinsdag 6 augustus 2013

Encaustic painting

Hoi allemaal!

Het is nu al een tijdje dat ik lonk naar encaustic painting. Dat is schilderen met warme bijenwas. Er bestaan gekleurde versies, maar de encaustic die ik het meeste bewonder werkt met gebleekte was, olieverf of pigmenten en... PanPastel! Geïnspireerd door een link op de PanPastel Colors facebook pagina naar Patricia Baldwin Seggebruchs kunst heb ik de sprong durven wagen.

De eerste stap bestond voor mij uit een bezoekje bij een lokale imker. Thuis met mijn buit, m.n. de bijenwas mocht ik beginnen filteren voor de onderlaag:


Ik heb op een Clayboard gewerkt, een houten kader, want bijenwas heeft een stijve maar poreuse ondergrond nodig. Eerst 4 laagjes natuurlijke bijenwas over elkaar. Na elke laag moet je hitte aanbrengen, zodat de nieuwe laag aan de vorige laag hecht.
Dan begint de pret: het aanbrengen van kleur. Ik heb het zeer natuurlijk gehouden met volgende PanPastel kleuren: Orange extra dark 280.1, Yellow Ochre shade 270.3, Red Iron Oxide shade 380.3. Dit heb ik gecombineerd met Olie sticks in blauw en oranje voor de kleine accenten.


Het eindresultaat ziet er zeer eenvoudig uit en zit vol technische fouten. De bedoeling was op ontdekkingsreis te gaan en voor mij is er maar één conclusie mogelijk: ik heb een nieuwe passie ontdekt! Hopelijk werkt de inspiratie aanstekelijk bij jullie om de mixed media tour op te durven met PanPastels :)

Lieve groetjes,

France

5 opmerkingen:

Judith Liefting zei

Gaaf!

Lydia Boode zei

oh france ik heb hier ook nog een hele berg encaustic liggen.
Je brengt me wel op ideeen zeg. Ga dit ook eens proberen.
Hugs

Unknown zei

Wat mooi!

Unknown zei

Wauw! Heel mooi.

Boukje zei

Dat ziet er heel interessant uit!
Groetjes Boukje.